18 juni 2026
Reactie op de plannen van het nieuwe Haarlemse college
Op donderdag 18 juni werd het nieuwe college van Haarlem, bestaande uit PRO, D66 en CDA, geïnstalleerd en werd het coalitieakkoord besproken. Wij zien in de plannen van het nieuwe college zowel dingen waar we blij van worden als dingen waar we niet zo blij van worden.
Zo geeft het nieuwe college aan niet te willen bouwen in het groen rond de stad, maar is het niet helemaal duidelijk wat er gaat gebeuren met het groen in de stad. Het bestrijden van energiearmoede en het inzetten op energiebesparing en het isoleren van huizen blijven speerpunten, maar concrete doelstellingen zien we niet. Het woord 'dier' komt maar één keer voor in het hele akkoord, wat wat ons betreft natuurlijk veel te weinig is. Onze volledige reactie op het akkoord kunt u hier lezen.
Al met al zien we voldoende aanknopingspunten om net als de vorige periode constructief maar kritisch mee te denken en de stem voor de dieren en de donkergroene aanjager te zijn. We kijken uit naar een prettige samenwerking de komende vier jaar waarin we ons prachtige Haarlem nóg weer een stukje mooier kunnen gaan maken.